شاید برای شما هم پیش آمده باشد،که درحال مطالعه کتاب درسی و یا غیر‌درسی باشید و با دیدن اعلان های روی گوشی حواستان پرت شده‌باشد و یا در حال انجام پروژه مهم کاری تمرکز خود را از دست داده‌اید! این، انحرافات ذهنی هستند که تمرکز انسان را به‌هم می‌ریزد.

 توانایی تمرکز افراد می‌تواند فرق بین موفقیت و یا عدم موفقیت آن‌ها باشد. اما خبر خوب این است که قدرت تمرکز قابل تقویت است.

در این مقاله به بررسی علل عدم تمرکز می‌پردازیم و در نهایت هم تعدادی راهکار پیشنهاد می‌شود که شما با تمرین این راهکار‌ها قادر به بهبود تمرکز خود خواهید‌ بود.

ساختار مغز انسان

مشکل عدم تمرکز برای اکثر افراد بنا به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد، اما قبل از آن که سراغ بررسی دلایل عدم تمرکز برویم، بهتر است تا با ساختار ذهن بیشتر آشنا شویم.

مغز انسان شامل 3 مدل حافظه‌ای است:

1-حافظه کوتاه مدت(Short-term memory)

2-حافظه بلند مدت

3-حافظه بسیار کوتاه مدت (ukz)

دلایل عدم تمرکز و راه‌حل‌های آن

اطلاعاتی که وارد حافظه ukz  می‌شوند تنها به مدت 2 تا نیم ثانیه در حافظه باقی می‌مانند و در این مدت از لحاظ اهمیت فیلتر می‌شوند. Ukz  می‌تواند میلیون‌ها داده را در خود ذخیره نماید اما پس از ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت دوباره همه چیز از بین می‌رود.

فقط تعدادی از این اطلاعات موفق می‌شوند تا به سطح بعدی حافظه دست پیدا کنند که حافظه کوتاه مدت نام دارد، این حافظه بسیار مهم است.

اطلاعات موجود در این حافظه برای مدتی در ذهن پردازش می‌شوند تازمانی که  تعدادی از آن‌ها به حافظه بلند مدت راه پیدا کنند.

اما چه عواملی باعث عدم تمرکز در ما می‌شود؟؟

1-کمبود خواب

اگر صبح که بیدار می‌شوید هنوز خسته‌اید ویا وقتی که هنگام صحبت کردن مدام در حال خمیازه کشیدن هستید، احتمالا شما دچار کمبود خواب شده‌اید.

کمبود خواب بر عملکرد مغز انسان تاثیر به‌سزایی دارد. عدم تمرکز، عدم توانایی در یادگیری تنها دو عوارض کمبود خواب هستند.

این که هر فرد به چه میزان کمبود خواب دارد، بستگی به بدن هر فرد دارد ولی به طور متوسط هرفرد بزرگسال 16 ساعت و هر نوجوان به 9 ساعت خواب احتیاج دارد.

2-استرس و اضطراب

اضطراب و استرس ذهن شما را شلوغ می‌کند، هنگامی که ذهن شما از اضطراب و استرس و تمامی مسائل مربوط به آن، سر‌شار است تمرکز سخت می‌شود.

در دوران پاندمیک(pandemic) جهانی سال 2020 در انگلیس تستی برگزار شد و در آن از مردم خواسته شد تا سطح اضطراب خود را در غالب عددی بین 1 تا 10 وارد کنند و میانگین پاسخ عموم عدد 6/5 بود، که می توان آن را نمره بالایی در نظر گرفت.

جالب است بدانید افراد در همین دوران از عملکرد ذهنی خود ابراز نگرانی می‌کردند.

دلایل عدم تمرکز و راه‌حل‌های آن. چرا قادر به تمرکز نیستم.

3-رژیم غذایی

همان‌طور که می‌دانید غذا، مانند بنزین بدن انسان می‌باشد و کیفیت سوخت بر کارآیی تاثیر مستقیم دارد.

عموم مردم به رابطه بین غذایی که مصرف می‌کنند و فرم فیزیکی بدن خود آگاه هستند، اما اکثر آن‌ها از رابطه مستقیم بین غذایی که مصرف می‌کنند و کارآیی ذهن و در نتیجه آن تمرکز واقف نیستند.

برای مثال محققان رابطه‌ای مستقیم بین افسردگی و رژیم غذایی کم چرب قائل هستند.

رژیم غذایی

4- فعالیت فیزیکی

تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت های فیزیکی تاثیر به سزایی روی تمرکز دارد. این تاثیرات خود را پس از فعالیت هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، بازی بسکتبال و… نشان می‌دهند.

اما توجه کنید که این فعالیت ها تاثیر خود را پس از یک ساعت از دست می‌دهند. پس خیلی مهم است که این تمرینات را به طور منظم دنبال کنید.

راهکار‌هایی برای افزایش تمرکز

1-مدیتیشن

(Meditation) ذهن انسان در 47 درصد مواقع در زمان گم است.

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته‌است، افراد ذهن شلوغی دارند:

سیر در گذشته باعث افسردگی می‌شود، تفکر بیش از حد درباره آینده نیز باعث اضطراب می‌شود.

مدیتیشن، ذهن انسان را از “چی می‌شد اگر…” و “قرار است چه شود…” خالی می‌کند. این امر تمرکز را به زمان حال معطوف می‌کند و زندگی در حال استرس را کاهش می‌دهد. اکنون آگاه هستیم که کاهش استرس موجب افزایش تمرکز می‌شود.

2- متد ABC

براساس گزارش هاروارد بیزینس مغز انسان دائما توسط محیط‌های خارجی و داخلی یعنی صداها و وقفه ها منحرف می‌شود.

متد abc  برای توقف این انحراف است.ABC  مخفف کلمات:AWARE, BREATH, CHOOSE  است که به ترتیب یعنی: اگاه باش، نفس بکش و انتخاب کن.

یعنی اول به حواس پرتی خود آگاه بشوید، سپس در حالی که خودتان انتخاب می‌کنید متمرکز باشید یا خیر، نفس عمیق بکشید.

برنامه ورزشی

3-شناسایی عوامل حواس پرتی

در دنیای امروز عوامل زیادی هستند که موجب حواس پرتی می‌شوند. مانند موبایل، تلویزیون، رادیو و…

زمان مناسبی را برای خود در نظر بگیرید و در زمان تعیین شده، تمامی عواملی که باعث حواس پرتی می‌شود را از خود دور کنید.

برای مثال اگر اعلان های گوشی هنگام درس خواندن موجب به هم ریختن تمرکز شما می‌شود، گوشی خود را در حالت بی صدا قرار داده و به بیرون از اتاق ببرید تا وسوسه نشوید آن را چک کنید.

4-کمک گرفتن از ابزارهای موجود

مراجعه به مشاور همیشه گزینه خوبی برای افراد است هرچند که همیشه قابل انجام نیست. اما همیشه راه جایگزینی وجود دارد.

راه‌هایی مانند گوش دادن به پادکست‌هایی با موضوعاتی مرتبط و یا مطالعه کتاب‌های مشابه، همان طور که می‌دانید نت بوک پلتفرمی است که در آن می‌توان کتب دست دوم و نو را خریداری کرد.

برای تهیه کتاب مورد نظر خود شما نیز می‌توانید به وب سایت نت بوک مرجعه کنید.

  • Milad Yeganeh
  • 1400-07-18
  • 133 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...

کتابی که دنبالشی رو پیدا نکردی؟